Nog 3 nachtjes slapen - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Ilja Goedemoed - WaarBenJij.nu Nog 3 nachtjes slapen - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Ilja Goedemoed - WaarBenJij.nu

Nog 3 nachtjes slapen

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Ilja

23 September 2015 | Nederland, Drachten

Vandaag precies 1 jaar, 2 maanden en 17 dagen geleden schreef ik mijn laatste verslag over het WK in Parijs.

Und nun, 23 september 2015 ist es zeit fur die Europameisterschaften Sport Akrobatik 2015 in Riesa, Deutschland

Ik mag opnieuw mijn taalkunsten vertonen en ga proberen een leuk verslag van alle gebeurtenissen bij te houden.

Meteen na het WK Parijs 2014 moesten de nieuwe teams weer worden samengesteld. De partners van Ilja, Linda en Ilse besloten na laaang nadenken de knoop door te hakken en te stoppen met acro. Voor beiden een emotionele beslissing maar voor hun brak een nieuwe (studie)tijd in Groningen aan met alles wat daarbij komt kijken. Ilja zei, dan wil ik het liefst met Stein, dit is mijn laatste kans om als boven partner nog iets anders te doen dan trio. Gelukkig had Stein ook Ilja op zijn verlanglijstje staan en na enige moeite wisten ze de trainers te overtuigen dat zij samen het nieuwe mix paar junioren 2 moesten vormen.

Een echte uitdaging, beide hebben internationale ervaring maar voor Ilja een hele overgang van trio naar duo en voor Stein een grote stap van jeugd naar junioren 2 met een nieuwe partner. Eigenlijk verliepen de trainingen voorspoedig, soms wekelijks nieuwe onderdelen die dan ook nog eens zomaar goed lukten. In februari de Valentijnscup met prachtige punten, daarna verder met de voorbereiding voor de plaatsingswedstrijden ………. maar helaas bleef alles niet vlekkeloos verlopen.

Toch zo jammer dat er tijdens de training prachtige oefeningen gedraaid worden en het op elke wedstrijd net weer niet lukt door een fout, of erger nog een val, die ik liever niet weer terug wil zien, gelukkig bleek Ilja een bikkel!
Na haar val van zo’n 3 meter hoog “plat op de b..” om het maar even bijna bij de naam te noemen, staat ze op , kijkt even verdwaast om zich heen om de juiste richting te bepalen en zet vervolgens de aanloop in voor een sprongenserie gevolgd door een tempo onderdeel. Ze maken de oefening geweldig af en krijgen respect van publiek en jury. Met alleen respect haal je jammer genoeg geen EK limiet maar wanneer je ondanks fouten nog wel de lage limiet weet te halen moet dat zeker wel mogelijk zijn.

Toen was daar de aller aller laatste kans op plaatsing voor het EK tijdens Fantastic Gymnastics in Ahoy Rotterdam, tijd voor revange!!! En dat hebben ze laten zien, 3 prachtige oefeningen met 3 maal prachtige punten, Nederlands kampioen en ruim boven het EK limiet
Nog even lekker doortrainen in de vakantie….. tot de laatste 5 minuten van de één na laatste training …..boem ….. auw ….. erg auw ….. heel erg auw …..

In het ziekenhuis snel aan de beurt bij de röntgenafdeling, altijd handig wanneer je een heit hebt die daar de weg en werking van de apparatuur weet. Helaas, spiraalbreuk van het onderbeen, gipsen en dan maar snel naar huis waar de vriendinnen al een uur zitten te wachten. Net thuis gekomen en al een gemiste oproep, het is Bob, kom maar weer terug, nogmaals gekeken toch MRI. Opnieuw een voorkeursbehandeling, heit weet namelijk ook hoe het MRI apparaat werkt, hoe handig. Opnieuw een “helaas”, het kon namelijk nog ietsje slechter, de breuk blijkt tot in groeischijf door te lopen, kom morgen maar terug, we gaan opereren. Dit alles had als gevolg dat Ilja de hele zomer met een schroef in haar been, zittend in een rolstoel met de krukken op schoot kon toekijken hoe alle anderen bij een temperatuur van 30 graden heerlijk in het zwembad doken. Na een week moest de training natuurlijk wel weer doorgaan, niet alleen krachttraining, nee hoor, de onderdelen kunnen prima geoefend worden in de gordel, de trainers en Stein laten haar daarna gewoon voorzichtig zakken tot het goede been weer veilige grond voelt.

En toen kwam het keuzemoment, wel of geen EK??? Voor Ilja bestond geen twijfel, natuurlijk gaan we heen, de hele topsportgroep heeft zich geplaats en dan gaan wij niet thuisblijven! Na overleg met ouders, trainers, bond, fysio, sportarts en orthopeed krijgt ze officieel toestemming om een half EK mee te doen. Dat betekent alleen de balans oefening, die inmiddels helemaal aangepast is op een kreupel bovenpartner, het zag er tijdens de oefenwedstrijd al mooi uit, we hebben er alle vertrouwen in!

En nu is het bijna zover, vanmorgen vroeg is het eerste deel van de Nederlandse delegatie vertrokken, inmiddels zijn trainers, juryleden en jeugd sporters aangekomen in Riesa. De komende dagen zal hier bij ons thuis WhatsApp, Facebook, Twitter en Livestream overuren maken want natuurlijk gaan we ze op de voet volgen.
En zaterdag mogen we eindelijk zelf richting het oosten rijden en sluiten we ons aan bij de rest, zoveel zin in!!!

Wordt vervolgd…..

• 23 September 2015 - 19:32

Marcel:

Mooi verhaal, ben benieuwd naar het vervolg!

• 23 September 2015 - 20:22

Rlls Wieringa:

Heel veel succes met Ilja ook al is een halve EK. Goeie reis alvast naar Riesa.
    Leuk dat je weer een verslag bij houdt, we zullen het op de voet volgen.

groetjes Ella

• 23 September 2015 - 20:49

Netty V.d.Meulen:

Ilja,heel veel succes.En natuurlijk voor de hele groep van Adonis.
    Wat een leuk verslag.Met veel plezier gelezen.