eerste trainingsdag maandag 30 juni 2014 - Reisverslag uit Levallois-Perret, Frankrijk van Ilja Goedemoed - WaarBenJij.nu eerste trainingsdag maandag 30 juni 2014 - Reisverslag uit Levallois-Perret, Frankrijk van Ilja Goedemoed - WaarBenJij.nu

eerste trainingsdag maandag 30 juni 2014

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Ilja

30 Juni 2014 | Frankrijk, Levallois-Perret

Onze dames en heer moesten vandaag vroeg uit de veren, de jeugdteams stonden al om half acht op de vloer voor hun training, junioren twee waren pas vanavond om haf zeven aan de beurt, de tussenliggende tijd is de planning om met de hele Nederlandse delegatie iets meer van Parijs te zien dan alleen de sporthal. Nog een paar korte berichten van het sportersfront:
Ilja: het is een heel mooi hotel maar het eten is wel super vies! Klopt dat Jorrit? Dinsdag contact moment om half twaalf bij de sporthal. En daarmee houdt de stroom van informatie al weer op.

Onze ochtend begon iets minder vroeg maar toch….. klokslag kwart over achter verzamelen Otto, Jan en Bob zich in de Lobby om ons boodschappenlijstje af te werken. De rest opstaan, douchen, aankleden en wachten, wachten, wachten. Supermarkt toch iets verder dan gedacht? Boodschappenlijstje te moeilijk? Geen idee maar na een uur zitten we dan toch aan een ontbijtje met echt Franse croissants.

Half elf vertrekken we met de auto om de route naar het sportcomplex te verkennen, onze rit verloopt vlekkeloos dankzij Tom. We parkeren daar in de buurt en gaan op weg naar de metro. Eenmaal ondergronds is het even zoeken, er is zoveel keus, maar welke billets moeten we hebben? Dankzij de tip van ex Drachtster Lyceum klasgenoot Marieke kopen we “une carnet” en reizen we met z’n tienen voor 13,70, dat is te doen. Vanaf ‘Pont de Levallois Becon’ reizen we via ‘Villiers’ naar ‘Charles de Gaulle Etoile’ om daar een laatste overstap te maken naar Tour Eiffel.
Tsja en dan wordt het toch eindelijk weer tijd voor een beetje pech, ons perron staat werkelijk bomvol, ja wat wil je in hartje Parijs. Maar net iets te vaak komt de Franse metrostation omroeper voorbij geschald met een voor ons onverstaanbare verklaring. Uiteindelijk komen we er achter dat er een ongeluk gebeurd is maar de metro zal zo wel komen, al die andere mensen blijven tenslotte ook wachten. Uhhh, zouden dat misschien ook toeristen zijn? We besluiten een andere route te nemen met Bente en Annick voorop. Plotseling horen ze “hee hoi” en jawel hoor daar staat een heel gezelschap acrobaten een paar meter verderop te wachten op hetzelfde perron op dezelfde metro die nu plotseling aan komt rijden. Met ons als ouders enthousiast zwaaiend achter de hekken stappen ze in. En dat in wereldstad Parijs met miljoenen inwoners en toeristen. Toeval? Voorbestemd? Ik weet het niet maar een leuke verrassing was het wel.

De volgende metro is voor ons, en dan zien we weer een bekend gezicht, Zwolle trainer Jeroen met twee sporters reizen de anderen achterna en krijgen ondertussen een telefoontje dat de eerste metro stil bleef staan en dat ze zijn gaan lopen, advies: niet doen! Dus we blijven braaf zitten en lezen ondertussen dat er werkzaamheden zijn op ons traject. Na ook een korte ondergrondse pauze stappen we uit en komen op een plein met een werkelijk schitterend uitzicht op de Eiffeltoren. En opnieuw treffen we de sporters, na een paar groepsfoto’s gaat ieder weer zijn eigen weg.

Ook ons tiental besluit te splitsen, wij gaan met zijn vijven de Eiffeltoren bewonderen en nemen vervolgens de “Hop-on Hop-off Batobus”. En ook het andere vijftal had dit idee dus varen we gezamenlijk over de Seine naar het volgende hop-off punt, Musee d’Orsay. En daarna scheiden onze wegen echt. Wij stappen uit bij een van de bruggen met liefdesslotjes, duizenden hangen er aan. Onder dwang van de rest van het gezelschap helpt Bob mij er ook eentje aan te hangen, hoe toeristisch kun je zijn…..? De verdere middag een aantal hoogtepunten van Parijs bewonderd onder meer de Notre Dame. Annick is een en al verbazing zij keek vroeger toch altijd naar de Disney film “de Klokkenluider van Rotterdam? Vervolgens zijn het Louvre, de Tuillerien, en Place de la Concorde aan de beurt en in de verte zien we de Arc de Triomphe. Die bewaren we voor een andere dag samen met de Champs Elysee. Veel gezien vandaag maar nergens naar binnen want de rijen zijn werkelijk kilometers lang. Terug met de metro gaat lijken we al echte Parijzenaren zo soepel gaat het en na contact met de andere vijf rijden we terug naar ons hotel en eten we gezellig met zijn tienen in de buurt lekkere Frans-Italiaanse pizza en pasta.
De maaltijd wordt gevolgd door een korte avondwandeling langs de Seine terug naar ons hotel, het is de hoogste tijd. Na en leuke maar toch wel vermoeiende dag zoek we allemaal ons bedje weer op. Liza Jan en Bente stellen dit nog ietsje uit maar na grondig speurwerk vinden ze hun hotelsleutel dan gelukkig terug in de auto.
O ja, de ons beloofde extra kamer bleek toch opeens weer niet beschikbaar te zijn….. nee helaas morgen ook niet maar woensdag dan gaat het gebeuren, een extra kamer en we hebben het zwart op wit, ben benieuwd! Voor de zekerheid ook even gecheckt of de kamer voor de familie Sibma nog wel gereserveerd staat en gelukkig dat klopt.
Wanneer onze WIFI weer werkt zien we prachtige foto’s binnen komen van acro kunsten met op de achtergrond de Eiffeltoren en de Arc de Triomphe, leuk!

Morgen tweede trainingsdag en contactmoment.

Wordt vervolgd…..