Vrijdag 25 oktober - Wedstrijddag 3 combi - Reisverslag uit Odivelas, Portugal van Ilja Goedemoed - WaarBenJij.nu Vrijdag 25 oktober - Wedstrijddag 3 combi - Reisverslag uit Odivelas, Portugal van Ilja Goedemoed - WaarBenJij.nu

Vrijdag 25 oktober - Wedstrijddag 3 combi

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Ilja

26 Oktober 2013 | Portugal, Odivelas

De dag van de allround finale die gestreden wordt met de combi oefening van alle teams. Per categorie mag er maar 1 team per land meedoen, zijn er twee deelnemers per land dan valt het team met de laagste totaalscore van balans + tempo af.
Voor vanochtend hebben we met de Belgische meiden afgesproken om weer met zijn achten in twee taxi's te gaan, GEEN GOED PLAN!. Mooi vlot komen de auto's voorrijden en we stappen in, Sita en ik beide in een andere auto. Dan gaan de chauffeurs (duidelijk op leeftijd) eerst samen uitgebreid overleggen hoe ze precies in bij het sportcomplex moeten komen, niet weer he! Zelfs met adres en naam van het complex komen ze er niet uit begrijpen wij uit hun uitsluitend Portugese gesprek. Uiteindelijk vertrekken we onzeker de goede richting op en we komen zelfs bekende plekken tegen en belanden ook daadwerkelijk in Odivelas maar dan..... tsja dan weten ze het niet meer. Stoppen, overleggen en rijden maar weer. Plotseling zien wij de wegwijzer naar de McDonalds, nou die is bekend, ook de route naar het winkelcentrum staat aangegeven en met duidelijke gebaren proberen we onze chauffeur duidelijk te maken dat hij rechtdoor moet gaan. Nee hoor hij volgt blindelings de voorste taxi en maakt rechtsomkeert om vervolgens zijn grote voorbeeld ook nog eens kwijt te raken. Weer 5 minuten later (+ 2 euro op de teller) staan we aan het eind van een doodlopende, verboden in te rijden,militaire weg. Onze chauffeur strompelt werkelijk naar een gebouw om de weg te vragen, hij is volgens mij echt 80+ en is zijn rollator vergeten. Na uitgebreide uitleg vervolgen we onze weg, inderdaad richting de Mac en richting het winkelcentrum rechtsreeks naar de sporthal. Daar zien we dat de voorste taxi passagier inmiddels al aangekomen zijn. De meter geeft bijna 17,- euro aan voor een ritje van 12,- euro, allemaal klaar? 1-2-3 ... 12 euro geven en snel uitstapen, na een voorzichtig protest kiest onze taxi futter toch maar het hazenpad. We zijn net op tijd, nog geen 5 minuten later begint de wedstrijd, videocamera's wisselen weer van Belgisch naar Nederlandse moederhand en it giet oan!

Ilja, Linda en Danique zijn als een na laatste aan de beurt, ze laten een prachtige combi oefening zien en zijn erg blij met de score 26.050. Dit brengt hun op een totaalscore van 77.420, en daarmee zijn ze 7de van Europa, SUPER gedaan! Dan is de stress voor ons eerst weg en kunnen we genieten van de andere sporters. Na de lunch is het de beurt aan Serge en Lieke, ze draaien een hele mooie oefening, en zo sluiten zij het toernooi met een goed gevoel af. De rest van de middag en avond werkelijk prachtig acro van de senioren, onvoorstelbaar wat er allemaal voorbij komt, onder meer van heren 4. Nou Hedzer, Roel, Armando en Leon, vol verwachting klopt ons hart!!!
Voor tips en trucs kunnen jullie nu helemaal prima bij Kim terecht, gisteren heeft ze deze zelfde heren 4 mogen jureren. Kim is al deze wedstrijddagen volop in functie, voor haar zijn er drie mogelijkheden:
1) achter de jurytafel
2) in de wacht gezet worden aan een zijtafeltje
3) op een stoel naast de vloer, grensrechtertje spelen
Alles heeft ze al gehad, het laatste mocht ze vanmiddag doen en ja hoor ze mocht zelfs in actie komen met haar rooie vlaggetje. Nou was dat gelukkig niet zo moeilijk, de acrobate rolde zo'n eind van de vloer af dat je wel blind moest zijn om dat niet te zien. Goed gedaan Kim!
Even serieus, respect voor haar, het zijn lange dagen om van zo ongeveer 10.00 uur 's morgens tot 19.00 uur 's avonds alert te zitten zijn en op te letten. Ik begreep dat er vorige week al een grensrechter letterlijk in slaap was gevallen en dus ook echt een over-de-lijn-fout niet had gezien.

Na deze lange maar geslaagde dag met de metro terug naar ons hotel, die taxi's vertrouwen we hier niet meer. We hebben er alleen nog eentje nodig om bij de metro te komen. Even bellen, nr 15 is voor ons. Al wat komt geen taxi nr 15, zo ook niet het busje voor de ouders van Zwolle. Wat wel komt...? een keer raden...een enorme hoosbui...!
Nr 15 hebben we nooit gezien maar zodra het ietsje droger werd een andere taxi geclaimd, snel instappen en rijden maar. Naast het hotel nog een hapje gegeten en even geskyped en geappt met de rest van de familie thuis en in Porto. Nu aan een laatste wijntje en dan lekker slapen.

Wordt vervolgd .....

• 26 Oktober 2013 - 07:48

Ella Wieringa:

Je hebt een enorm talent voor mooie reisverslagen te schrijven...