Zaterdag 26 oktober - rustdag - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Ilja Goedemoed - WaarBenJij.nu Zaterdag 26 oktober - rustdag - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Ilja Goedemoed - WaarBenJij.nu

Zaterdag 26 oktober - rustdag

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Ilja

27 Oktober 2013 | Portugal, Lissabon

Een uurtje later dan normaal staan we vandaag op, lekker rustig aan want ons trio zit niet in de tempo finale en heeft dus een rustdag en wij dus ook. Toch wel lekker na drie volle dagen sporthal even wat anders. Na overleg met trainer en delegatieleider mogen we de meiden meenemen met de bus van Lisbon Sightseeing zodat we op deze manier toch nog iets van deze prachtige stad te zien krijgen. Jorrit besluit vanochtend toch maar niet mee te gaan, hij moet nog even bijslapen van het barhangen met de Belgen gisteravond(nacht). Volgens ons kunnen de Linda, Danique en Ilja prima zelf een eindje met de metro en we spreken af elkaar te treffen bij de overstap van "linha Vermelha" op "linha verde", we appen even wanneer wij van ons hotel vertrekken. Zo gezegd zo gedaan, Sita en Willy met de metro naar station Alameda en wachten...wachten...wachten... Toch maar even bellen, dan zie ik dat mijn appje nooit verstuurd is, snel een smsje naar Jorrit en alles komt toch nog goed, hij brengt de dames naar de metro en na zo'n 10 minuten zien we ze uitstappen. Daarna samen verder naar de kust waar Ineke en Verine al op ons zitten te wachten.

Het is even zoeken tussen alle kioskjes en gepofte kastanjes maar dan vinden we toch onze "Hop On Hop Off" bus tour ticket point, kaartjes kopen en naar de halte aan de overkant van de weg. De mevrouw van de ticketbooth wijst op Ilja en zegt dat er voor haar een discount price is, dit keer protesteert Ilja niet dat ze 10 jaar oud geschat wordt, scheelt toch maar mooi 9,- euro. Elke 25 minuten vertrekt er een rode gray line bus vanaf de startplaats zegt de folder, een vreemd gevoel voor tijd hebben ze hier. Vele bussen in alle soorten en maten komen voorbij maar gray line ho maar, gelukkig hoeven we maar zo'n 40 minute te wachten.....
Wanneer we de juiste dubbeldekker cabrio zie aankomen is er gelukkig nog ruim plaats op de bovenverdieping want daar willen we natuurlijk zitten. Maar helaas, de bus is even uit ons gezichtsveld verdwenen en als ie weer in beeld komt is plotseling het hele bovendek vol. Dan maar snel onderin de bus stappen, van de chauffeur krijgen we rooie oortjes om de Nederlands sprekende computer guide te kunnen volgen. Hier krijgen we letterlijk rooie oortjes van, die dingen zijn zo groot dat ze een normaal formaat oor gewoonweg uitrekken. Maar ja je moet wat over hebben voor een stukje culturele informatie. Onze eerste stop is bij Mosteiro dos Jeronimos, een prachtig klooster en enorm groot, we kunnen zelfs binnen een kijkje nemen. Buiten staat een Portugese zang- en muziekgroep te spelen daarnaast gaan onze drie Nederlandse straatartiesten even een kunstje doen voor de oude deuren van het klooster, leuk voor de foto. Na een mooie wandeling langs Padrao dos Descobrimentos, een monument ter ere van Portugese ontdekkingsreizigers aan de kust komen we bij Torre de Belem. Ook al zo'n prachtig historisch bouwwerk, we besluiten hem niet te beklimmen om zo niet opnieuw lang op de bus te moeten wachten. Wanneer we terug wandelen zien we voor onze ogen de goede bus veel te vroeg vertrekken en kunnen we wachten totdat de volgende bus (te laat) op komt dagen. Maar ons wachten wordt beloond, met zijn zevenen zitten we heerlijk in het zonnetje bovenin de bus met een prachtig uitzicht op de vele bijzondere hoogtepunten van Lissabon. We besluiten om helemaal tot aan het oude centrum te blijven zitten en daar een hapje te gaan eten. Wanneer we er bijna zijn gaat onze buschauffeur plotseling een hele andere route rijden dan op het kaartje staat....... bij navraag blijkt dat er wegen afgesloten zijn in verband met een demonstratie en dat we ons "hop off" punt nummer 4 of 5 moeilijk kunnen bereiken..... drie kwartier later staan we weer bij ons startpunt van deze ochtend zonder ook maar iets van 4 of 5 gezien te hebben. In de verte zien we een menigte mensen en politie en ME lopen, dat zijn waarschijnlijk degenen die ons gedwarsboomd hebben.

Inmiddels al een paar keer contact gehad met Jorrit, hij en Joan zijn ook in het oude centrum en zitten op een terras in de zon, wanneer wij daar in de buurt zijn knorren onze magen zo erg dat we linea recta naar het eerste de beste terrasje lopen voor een klein hapje. Al snel komen Jorrit en Joan er gezellig bij zitten en met zijn negenen lopen we nog een stukje langs de mooie gevels en standbeelden tot aan het oude treinstation. Hier eindelijk kastanjes gekocht om te proeven en voor een aantal van ons een echte onvervalste Starbucks koffie. Dan is het de hoogste tijd om de metro op te zoeken, met zijn allen naar het mooiste en meest moderne metrostation van de stad te reizen, die bij het sportershotel. Kim sluit zich ook nog bij ons aan en zo gaan we met zijn tienen heerlijk eten bij de Chinees, gezellig! Dan is het tijd om afscheid te nemen, de jongste moet slapen, de anderen rusten om morgen fris en fruitig op de vloer te staan in de balans finale. Voor Danique een dubbel gevoel, het wordt haar allerlaatste acro oefening, maar wat een mooie afsluiting.

Sita en ik mogen als afsluiter nog even naar Colombo, een mega winkelcentrum, om een vest voor Linda te ruilen, helaas op... nog even shoppen? nog even het Benfica stadion bekijken? we hebben beide geen puf meer dus terug naar de metro, twee keer overstappen en uitpuffen op de hotelkamer, het was een lange maar leuke dag.

Morgen 11.45 uur Nederlandse tijd Ilja Linda Danique balansfinale

Wordt vervolgt.....