Dinsdag 22 oktber - de dag voor de wedstrijd - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Ilja Goedemoed - WaarBenJij.nu Dinsdag 22 oktber - de dag voor de wedstrijd - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Ilja Goedemoed - WaarBenJij.nu

Dinsdag 22 oktber - de dag voor de wedstrijd

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Ilja

22 Oktober 2013 | Portugal, Lissabon

Opnieuw een hele vroege morgen voor ons, 5.00 uur de wekker om de trein in Steenwijk niet te missen. Daar gat de reis eerst naar toe vanwege spoorwegwerkzaamheden tussen Heerenveen en Steenwijk. Op een donker industrieterrein Sita oppikken en de laatste spulletjes nog in de koffer. Midden op de weg toch nog maar even wegen, ondanks ons zuinige inpakken zitten we toch boven de 20 kg, laptop eruit, toilettas erin, yes 19,5 kg! Alles verloopt voorspoedig ondanks de "doemscenario's" van Riny (zie reactie vorig verslag) en keurig op tijd komen we op Schiphol aan. Bagage afleveren en daarna door de controle, staan als een misdadiger met de benen wijd en de armen omhoog krijgen we elk gratis een 3D bodyscan. Dan nog even tax free shoppen ..... huh ? "Gate M has no shopping centre"??? Dat scheelt in ieder geval in de portemonnee als je de cappucino van 3,- per stuk tenminste niet meerekent. Altijd weer een feest om naar al die verschillende mensen te kijken. Zakenmensen, een zeer werklustige mevrouw die tot op de trap van het vliegtuig staat te bellen met haar mopperende man naast zich, gezinnen met lieve of met jengelende kinderen, bruin, blank zwart, geel (of zou je dat ook niet meer mogen zeggen tegenwoordig)
Op tijd vliegen we en om 13.00 uur Portugese tijd landen we in Lisboa. Na een soort sightseeing tour zo ongeveer door het hele luchthaven gebouw komen we aan bij de band met de koffers, even wachten en naar buiten. Daar beseffen we dat we geen enkele keer onze paspoorten hebben moeten laten zien, zowel in Nederland als in Portugal niet, en ik heb nog wel meer dan 50,- euro uitgegeven voor een nieuwe...

De metro is snel gevonden en via de rode lijn overstappen op de groene komen we aan bij station Roma, een straat verder om de hoek ligt ons hotel Lutecia., ziet er allemaal prima uit. Beetje installeren en even contacten met Kim hoe wat waar en wanneer ze haar medicijnen wil hebben. Ons trio heeft vanochtend getraind en net geluncht bij het min-5 sterren restaurant van het sportcomplex. Ze hebben deze middag vrij en gaan met Kim even de stad in. Dankzij onze 24 uurs kaart kunnen we tot en met woensdagmiddag vrij met de metro reizen en daar maken we dan ook meteen dankbaar gebruik van. In het begin is het buiten nog een beetje donker maar hoe later de middag hoe schoner het weer, met daarbij een heerlijk temperatuurtje van ongeveer 21 graden. (ja ja ik weet dat het in Nederland 22 graden was...) Eerst richting de kust en vanuit daar een heel eind door oud Lissabon gelopen. Wat een prachtige stad, het ene grote plein volgt het andere op en overal zie je letterlijk grote Portugese helden in steen of brons. Mooie plaatjes van huizen en leuke doorkijkjes, sommige objecten zijn zelfs weer mooi van lelijkheid, zie foto's en raad welke ik bedoel. Meteen al spijt van mijn eerdere beslissing om niet te gaan slepen met de telelens.... helaas... had ik dus wel moeten doen. Onderweg neergestreken in een klein cafeetje voor echte Portugese Pastel de Nata, espresso en ginjinha de Obidos, in begrijpelijke taal: een bladerdeeg-custart-taartje, koffie en een glaasje sterke zoete vruchten alcohol, LEKKERRR!

Rond een uur of half zeven met de metro richting het sportershotel om de medicijnen voor Kim af te geven. We zitten net in de lobby als ze binnen komt met twee blonde-blote-benen-korte-broeken-meiden en alle drie een tas van een bekend winkelcentrum in handen. Tsja als je meiden alleen achterlaat zonder man in de buurt dan kun je op je vingers natellen wat er gebeurt Jorrit.....! Danique was vanmiddag lekker in het hotel gebleven om even bij te slapen en een beetje (examen) leerwerk te doen en werd er snel bijgehaald, even bijkletsen. Het diner voor de Adonis delegatie is deze avond niet in het sportcomplex, om toch nog iets eetbaars binnen te krijgen wordt gekozen voor de chinees op de hoek, hopen dat daar de broodnodige vitamines vandaan komen ...
De reden van Jorrit zijn afwezigheid is helaas niet zo leuk, hij vliegt voor een dag naar huis om de begrafenis van zijn oma bij te wonen, vanuit hier wensen we hem veel sterkte. Morgen zal de trainster van FlikFlak Den Bosch, Jacqueline Martens, naast haar eigen team Serge en Lieke ook Linda, Danique en Ilja tijdens de eerste wedstrijd begeleiden. Vanochtend is ze er ook tijdens de training al bij geweest, super dat het zo opgelost kan worden. De dames moeten vanavond vroeg slapen (of hun haar nog stylen) om morgen fit aan de start te verschijnen.

Woensdag 23 oktober 12.04 uur Nederlandse tijd met de tempo oefening

livestream is tegen betaling van 1,- euro te volgen (wel vaak slecht beeld!) www.euroacro.pt

Serge en Lieke zijn om 16.32 (Ned. tijd) aan de beurt met hun balansoefening

Wanneer Sita en ik teruggekeerd zijn naar ons hotel staan we in de lift te wachten tot hij ons uit eigen beweging naar de negende verdieping brengt.
Willy: gaan we eigenlijk wel omhoog?
Sita: ja hoor!
Liftdeur open....nog steeds de lobby... de hoogste tijd voor deze twee 40 plussers om het bed op te zoeken...
Morgen een spannende eerste wedstrijddag, welterusten allemaal

Wordt vervolgd.....